Sms-meddelanden om vattenavbrott

Ibland måste vi stänga av vattendistributionen när vi upprätthåller tillförlitligheten i vattenförsörjningsnätet. Vi meddelar om vattenavbrottet i förväg så att du kan förbereda dig.

Vi har årligen cirka 500 förutsedda avbrott i vattendistributionen i vårt verksamhetsområde. Ibland skickar vi också sms vid plötsliga störningar.

Vi skickar automatiskt ett sms till huvudstadsregionens invånare som är över 16 år och vars telefonnummer och adress är offentliga. Observera att vi inte får någon adress från operatören även om telefonnumret är offentligt, men adressen kan inte hittas exempelvis via nummerupplysningen.

Registrera ditt nummer om:

  • ditt telefonabonnemang är registrerat på en annan plats än din bostadsort (t.ex. arbetstelefon)
  • du har förbjudit din operatör att ge ut din adress
  • ditt abonnemang är hemligt eller förbetalt.

Registrering

Beställ en PIN-kod

  1. Välj hur HSY ska informera dig om vattenavbrott. Du kan välja ett eller flera alternativ
    • SMS till ett mobilnummer
    • röstmeddelande till ett fast nummer eller
    • ett e-postmeddelande till en e-postadress.
  2. Ange ditt namn och telefonnummer (i formuläret 0501234567) och / eller din e-postadress i de tomma fälten.
  3. Klicka på knappen Nästa steg. Du kommer snart att få en fyrsiffrig PIN-kod via SMS eller e-post om inget mobilnummer har angetts. Om du angav ett fast nummer kommer du snart att få ett samtal med din fyrsiffriga PIN-kod.
  4. Ange PIN-koden du fick i fältet.
  5. Klicka på OK-knappen.

Lägga till en adress

  1. Klicka på knappen Registrera adress här.
  2. Fyll i fälten för postnummer, gatunamn och husnummer på formuläret.
  3. Klicka på Registrera knappen bredvid din adress.
  4. Kontrollera adressinformationen du angav och klicka på Ja för att bekräfta att du har registrerat din adressinformation.
  5. Klar! Du kommer att få ett meddelande, på det sätt som du har valt, om det finns förutsedda HRM:s vattenavbrott på den adressen som du angav.

Vänligen observera att du kan registrera fler än en adress, till exempel arbetsplatsens eller en närståendes adress.

Om flera personer i samma hushåll vill beställa ett SMS om vattenavbrott måste varje person registrera sitt eget telefonnummer till tjänsten separat.

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Om din adress eller ditt telefonnummer ändras kan du uppdatera din information genom att logga in i tjänsten igen. Beställ en ny PIN-kod när du vill ändra eller ta bort dina uppgifter.

Dataskydd

Våra avtalskunder är fastighets- och bostadsbolag som till exempel höghus och radhus, så vi har bara ägarens, disponentens eller liknande parts kontaktuppgifter. Vi använder inte HRM:s kundregister för att samla in nummer.

Vi använder inte de nummer som sparats i systemet till något annat ändamål än att meddela om vattenbrott. Numren säljs eller överlåts inte vidare och stannar hos oss på en lösenordsskyddad server, som endast är tillgänglig för personer som använder SMS-systemet.