Digitala inlärningsspel

Våra lektioner om cirkulär ekonomi och vatten finns också i digital form. Inlärningsspelen lämpar sig utmärkt både för när- och distansundervisning i grundskolan. Spelen introducerar eleverna till den cirkulära ekonomin och det livsviktiga vattnet genom mångsidiga och roliga uppgifter.

Välj mellan sex intressanta spel!

Temat livsviktigt vatten:

  • Vattenspelet för förskole- och nybörjarundervisningen behandlar vattenfrågor i vardagen mångsidigt och genom lek.
    Ett vattenäventyr för 3–6-klassister introducerar barnen till vattenkretsloppet och virtuellt vatten på ett roligt och praktiskt sätt.
    Vattenutmaningen för högstadieelever introducerar ungdomarna till tema som rör vattenkretsloppet och vattenansvar på ett tvärvetenskapligt sätt.

Temat cirkulär ekonomi:

  • Miljöspelet för förskole- och nybörjarundervisningen introducerar barnen till cirkulära ekonomin via små åtgärder, på ett roligt och funktionellt sätt.
  • Cirkulär ekonomi-äventyret för årskurs 3–6 introducerar barnen till den cirkulära ekonomin och i spelet utforskas hållbara levnadssätt på ett inspirerande sätt.
  • Cirkulär ekonomi-utmaningen för högstadieelever introducerar ungdomarna till den cirkulära ekonomin och miljökonsekvenserna av våra val på ett mångsidigt sätt.

Inlärningsspelen har planerats för HRM:s verksamhetsområde, dvs. huvudstadsregionen och Kyrkslätt. Det finns lokala skillnader i riktlinjerna för avfallssortering, metoderna för vattenrening och anordnandet av avfalls- och vattenförsörjningstjänster, alltså stämmer inte lektionens alla uppgifter nationellt. 

Spelen har genomförts i samarbete med Huvudstadsregionens Återanvändningscentral Ab på plattformen för det finländska skolteknikföretaget Seppo.io.

Så här får du tillgång till inlärningsspelen

Spelen laddas ner från Seppo-butiken. För att få materialet utan kostnad behöver du en aktiveringskod, som är HSY.

  1. Gå till Seppo-butiken play.seppo.io/shop/
  2. Välj "Lataa sponsoroitu peli" (Ladda ner ett sponsrat spel).
  3. Mata in aktiveringskoden HSY i fältet. Med samma kod kan du se alla spel som producerats av HRM.
  4. Välj det spel du vill ha och följ instruktionerna för plattformen (Välj språk).

Spelarna bör använda en smarttelefon eller datorplatta. Spelen fungerar också på datorn. Till exempel Chrome, Safari och Firefox är lämpliga som webbläsare. Läraren kan använda handledarens vy antingen på datorn eller datorplattan.

Se också mera detaljerade anvisningar

Det lönar sig att bekanta sig med uppgifterna i förväg och sedan dela ut spelet till eleverna.

  • Eleverna loggar in på spelet och namnger laget med sin egen signatur som också är synlig för andra som spelar samma spel (den egna klassen).
  • Det egna namnet anges vid lagmedlemmarnas namn som är synligt endast för läraren.

Spelet är helt redo för användning och alla uppgifter poängsätts automatiskt.

  • Eleverna kan se de poäng de får samt rätt och fel svar.
  • Elevernas poäng är också synliga för spelets handledare.
  • Även kreativa uppgifter ger fulla poäng automatiskt, men slarvigt utförda uppgifter kan returneras till eleven.

Det som eleverna åstadkommit hittas i arkivet efter spelet.

Trevliga spelstunder!