Luftkvaliteten i huvudstadsregionen och på andra platser
I finska städer är de största utmaningarna för luftkvaliteten avgaser från trafiken, gatudamm och vedeldning. I huvudstadsregionen mäts vanligtvis de högsta koncentrationerna, men till exempel gatudamm och vedeldning försämrar luftkvaliteten även i många mindre städer. Koncentrationerna av finpartiklar är högst i huvudstadsregionen på grund av partiklar som transporteras från andra delar av Europa och lokala utsläpp.
Luftkvalitet i de nordiska länderna
De nordiska huvudstäderna har liknande utmaningar för luftkvaliteten. De största lokala utsläppen som försämrar luftkvaliteten kommer från biltrafik. Kvävedioxidkoncentrationerna orsakade av trafiken är ganska lika i alla nordiska huvudstäder. Trafikens avgaser har minskat avsevärt under åren i takt med att bilparken har förnyats och elektrifierats.
Gatudamm är dock fortfarande ett problem. Bildäcken maler asfalt, och trafikflödet lyfter damm i luften. I de flesta nordiska länder är det nödvändigt att använda vinterdäck på vintern, och de sliter mer på vägbanorna än sommardäck. Därför finns det särskilt på våren mycket gatudamm i luften. I Danmark är det dock färre vinterdagar och inget krav på vinterdäck.
På vintern svävar partiklar från vedeldning i luften. Hushållen använder ved för uppvärmning och för att skapa en mysig atmosfär. Koncentrationerna av finpartiklar påverkas starkt av fjärrtransport av luftföroreningar. Lokalt betydande källor är bilavgaser och vedeldning.
Ett undantag i de nordiska länderna är Reykjavik, där ved inte eldas. På Island värms nästan alla hem upp med geotermisk energi.
Köpenhamns luft innehåller fler finpartiklar som transporteras från utanför landets gränser än andra nordiska huvudstäder. Staden ligger närmare Västeuropa och Centraleuropa, med mycket befolkning, trafik och omfattande jordbruk. Alla dessa faktorer ökar de regionala koncentrationerna av finpartiklar och påverkar Köpenhamns luftkvalitet.
Minskning av dammiga dagar genom att begränsa dubbdäck och underhålla gator
Stockholm har lyckats minska antalet dammiga dagar genom dubbdäcksförbudsgator och förbättrat gatuunderhåll. I Oslo används avgifter för dubbdäck. Dubbdäck kan alltså användas där, men det måste betalas en avgift. Detta har avsevärt minskat antalet dubbdäck och slitaget på vägbanorna som orsakas av dem.
I huvudstadsregionen i Finland har antalet dammiga dagar minskat avsevärt genom förbättrat gatuunderhåll. Metoder för att förhindra halka har utvecklats för att vara så dammfria som möjligt, och gatorna rengörs så snabbt som möjligt på våren. Dessutom kontrolleras dammningen genom att vattna gatorna med en utspädd saltlösning (kalciumklorid) under de värsta dammdagarna.
Luftkvalitet på andra platser i Europa
Luftkvaliteten i huvudstadsregionen är relativt ren jämfört med andra liknande stadsområden. För det mesta är vår luftkvalitet god eller tillfredsställande. Det finns ingen betydande luftförorenande industri i området. Terrängen är gynnsam för luftkvaliteten. Vi är inte omgivna av berg, utan huvudstadsregionen är ganska platt. Dessutom blåser det vanligtvis alltid lite vid havet. Därför kan luftföroreningar spridas lättare.
I de flesta europeiska städer påverkas luftkvaliteten mest av biltrafik. Städer har många människor, så trafiken är livlig och ofta stockad. Naturligtvis förorenar även annan trafik. Till exempel har Rotterdam Europas största hamn, så både sjöfarten och annan hamntrafik försämrar luftkvaliteten i dess närhet. Dessutom finns det kemi- och energiindustri i hamnområdet. Stora flygplatser påverkar luftkvaliteten i städer, som till exempel i Amsterdam. Biltrafiken till och från flygplatsen är en betydande faktor utöver flygplatsens verksamhet, precis som i fallet med hamnar.
Luftkvalitetsutmaningar varierar i Europa på grund av skillnader i terräng. I huvudstadsregionen är terrängen mer gynnsam för luftkvaliteten jämfört med städer som Aten eller Turin. Huvudstadsregionen är platt och det blåser vanligtvis lite vid havet. I Italiens Po-dal blandas luftföroreningar inte effektivt och stannar kvar i dalens botten. Förutom den tunga trafiken finns det luftförorenande industrier i Turin-området. Även om Aten ligger vid havet är staden omgiven av berg.
Dessutom orsakar ett varmare och soligare klimat luftkvalitetsproblem när det finns många olika föroreningar i luften. I både Turin och Aten bildas hälsofarlig ozon på sommaren från trafik- och industriutsläpp.
I Polen och på Balkan försämras luftkvaliteten särskilt av hushållens kol- eller vedeldning. På grund av detta är koncentrationerna av finpartiklar och benso(a)pyren anmärkningsvärt höga i dessa regioner.