Vi kan spara på miljön tillsammans – beställ e-faktura

Du kan minska mängden papperspost och spara på miljön genom att beställa dina vatten- och avfallsfakturor som e-fakturor i fortsättningen. Klimatpåverkan från en e-faktura är endast cirka en tredjedel från det av en pappersfaktura.

E-fakturabeställningen ska göras i din egen nätbank. Du kan beställa både vatten- och avfallsfakturor som e-faktura i din egen nätbank. Separata e-fakturabeställningar ska göras för avfalls- och vattenfakturor. Om du har fler vattenavtal eller avfallstjänster för olika fastigheter, kom ihåg att beställa en e-faktura separat för var och en av dem.

Så här beställer du e-faktura i din egen nätbank:

  1. Ta fram fakturan som du fick med detta brev. Sök efter en funktion genom vilken du kan beställa nya e-fakturor i din nätbank.

  2. Välj ”Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster HRM” som fakturerare och antingen vattenfaktura eller avfallsfaktura som den e-faktura som ska beställas. Observera att du måste göra separata e-fakturabeställningar för vatten- och avfallsfakturor.

  3. Använd referensnumret som du hittar i kontoöverföringsdelen på fakturan. Referensnumret för vattenfakturor börjar med siffrorna 33 och för avfallsfakturor med siffrorna 34. 

  4. Välj om du vill godkänna varje faktura separat, eller om fakturorna ska betalas automatiskt på förfallodagen.

  5. Kontrollera uppgifterna och spara. Nästa faktura kan fortfarande komma i pappersform, men efter det får du e-fakturor direkt i din nätbank.

E-faktura är ett enkelt och säkert sätt att ta emot fakturor. Du kan hantera dina fakturor oavsett tid och plats.

Informationen av dina fakturor visas i nätbanken så det enda du behöver göra är att kontrollera och bekräfta fakturan om du inte valt automatisk betalning. Fakturorna finns kvar i nätbankens arkiv om du vill återkomma till dem senare. Om du tillfälligtvis glömmer att betala din faktura skickar vi en betalningspåminnelse som papperspost.