Vi kan spara på miljön tillsammans – beställ e-faktura
Du kan minska mängden papperspost och spara på miljön genom att beställa dina vatten- och avfallsfakturor som e-fakturor i fortsättningen. Klimatpåverkan från en e-faktura är endast cirka en tredjedel från det av en pappersfaktura.
E-fakturabeställningen ska göras i din egen nätbank. Du kan beställa både vatten- och avfallsfakturor som e-faktura i din egen nätbank. Separata e-fakturabeställningar ska göras för avfalls- och vattenfakturor. Om du har fler vattenavtal eller avfallstjänster för olika fastigheter, kom ihåg att beställa en e-faktura separat för var och en av dem.
Så här beställer du e-faktura i din egen nätbank:
-
Ta fram fakturan som du fick med detta brev. Sök efter en funktion genom vilken du kan beställa nya e-fakturor i din nätbank.
-
Välj ”Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster HRM” som fakturerare och antingen vattenfaktura eller avfallsfaktura som den e-faktura som ska beställas. Observera att du måste göra separata e-fakturabeställningar för vatten- och avfallsfakturor.
-
Använd referensnumret som du hittar i kontoöverföringsdelen på fakturan. Referensnumret för vattenfakturor börjar med siffrorna 33 och för avfallsfakturor med siffrorna 34.
-
Välj om du vill godkänna varje faktura separat, eller om fakturorna ska betalas automatiskt på förfallodagen.
-
Kontrollera uppgifterna och spara. Nästa faktura kan fortfarande komma i pappersform, men efter det får du e-fakturor direkt i din nätbank.
E-faktura är ett enkelt och säkert sätt att ta emot fakturor. Du kan hantera dina fakturor oavsett tid och plats.
Informationen av dina fakturor visas i nätbanken så det enda du behöver göra är att kontrollera och bekräfta fakturan om du inte valt automatisk betalning. Fakturorna finns kvar i nätbankens arkiv om du vill återkomma till dem senare. Om du tillfälligtvis glömmer att betala din faktura skickar vi en betalningspåminnelse som papperspost.