Ilmanlaatuvyöhykkeet
Liikenteen päästöjen terveyshaittoja voidaan vähentää soveltamalla kaupunkisuunnittelussa ilmanlaatuvyöhykkeitä. Katupöly, pakokaasut ja melu aiheuttavat terveyshaittoja asuttaessa vilkasliikenteisten väylien vaikutusalueella. Ilmansaasteiden pitoisuudet laskevat nopeasti tiestä etäännyttäessä ja ovat taustan tasolla 200–300 metrin etäisyydellä. Hiukkasten terveyshaitoille ei tunneta kynnysarvoa, joten jokainen väylästä etäännyttävä metri on tärkeä.
Minimi- ja suositusetäisyydet asumiselle ja herkille kohteille
HSY:n ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen määrittelemien ilmanlaatuvyöhykkeiden avulla pyritään vähentämään pienhiukkasten ja muiden liikenteen päästöjen terveyshaittoja pääkaupunkiseudulla. Ilmanlaatuvyöhykkeiden tavoitteena on taata terveellinen ja turvallinen elinympäristö. Ilmanlaatuvyöhykkeitä käytetään suunniteltaessa uusia asuinalueita ja täydennysrakentamista avointen katujen ja väylien läheisyyteen pääkaupunkiseudulla. Minimi- ja suositusetäisyydet määrittelevät vyöhykkeet, joita lähemmäksi ei suositella asutusta tai herkkiä kohteita, kuten päiväkoteja ja alakouluja. Erityiskohteissa, kuten risteysalueella, tunnelin suulla ja huonosti tuulettuvilla alueilla, on tarpeen arvioida ilmansaasteiden vaikutuksia tarkemmin. Ilmanlaatuvyöhykkeet eivät sovellu tiiviisiin kaupunkikeskustoihin. Niissä voidaan käyttää muita suunnittelun keinoja altistumisen vähentämiseen.
Suositusetäisyyttä suositellaan sovellettavaksi, kun suunnitellaan uusia alueita. Minimietäisyyttä suositellaan täydennysrakentamiseen. Etäisyys on ilmoitettu metreinä ajoradan reunasta rakennuksen julkisivulle tai oleskelualueiden reunaan. Liikennemääränä käytetään ennustetta liikennemäärästä arkivuorokaudessa. Pääsääntöisesti uudella alueella tarkoitetaan laajaa aluetta, jolla ei ole aiempaa asutusta.
Ajoneuvoa arki-vrk | Asuinrakennukset, minimietäisyys (m) | Asuinrakennukset, suositusetäisyys (m) | Herkkä kohde, minimietäisyys (m) | Herkkä kohde, suositusetäisyys (m) |
5 000 | 10 | 10 | 20 | |
10 000 | 7 | 20 | 20 | 40 |
20 000 | 14 | 40 | 40 | 80 |
30 000 | 21 | 60 | 60 | 120 |
40 000 | 28 | 80 | 80 | 160 |
50 000 | 35 | 100 | 100 | 200 |
60 000 | 42 | 120 | 120 | 200 |
70 000 | 49 | 140 | 140 | 200 |
80 000 | 56 | 150 | 150 | 200 |
90 000 | 63 | 150 | 150 | 200 |
100 000 | 70 | 150 | 150 | 200 |
Tiiviissä kantakaupungissa täydennysrakentamisessa ei ole yleensä mahdollista noudattaa minimi- ja suositusetäisyyksiä. Tällöin on liikennesuunnittelulla, kortteliratkaisuilla, massoittelulla ja muilla keinoilla pyrittävä parantamaan kohteen ilmanlaatua ja vähentämään asukkaiden altistumista ilmansaasteille. Melulle altistuminen on myös huomioitava yhdessä ilmanlaadun kanssa.
Työkalu ilmanlaatuarviointia varten
Ilmanlaatuvyöhykkeet ovat keino arvioida teiden tai katujen lähialueiden soveltuvuutta asumiseen sekä muiden toimintojen, kuten koulujen ja hoitolaitoksien, sijoittamiseen avoimessa ympäristössä. Mikäli suunnittelukohde on suositusetäisyydellä tai kauempana kadusta tai tiestä, liikenteen päästöistä ei todennäköisesti aiheudu ilmanlaatuongelmia. Mikäli suunnittelukohde on suositusetäisyyttä lähempänä, ilmanlaatuongelmat ovat mahdollisia. Ilmanlaatuvaikutuksia tulee suunnittelukohteessa arvioida tarkemmin, mikäli raja- tai ohjearvojen arvioidaan ylittyvän. Katso menetelmät ilmanlaatutilanteen arvioimiseksi Ilmanlaatu maankäytön suunnittelussa oppaan luvusta 3.