Raiderahti

Raiderahti-hankkeessa toteutetaan osallistava esiselvitys raideliikenteen vähähiilisen logistiikan liiketoimintamuodoista kaupunkialueella. Tarkoitus on selvittää multimodaalisuuteen perustuvien kuljetusketjujen sovittamista olemassa olevaan raideinfraan (metro, raitiotie, pikaraitiotie). Hankkeessa järjestetään työpajoja ja tehdään asiantuntijahaastatteluja sekä luodaan näiden pohjalta alustava suunnitelma raideinfran hyödyntämisestä tavaralogistiikassa. Hanke on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Se pyrkii yhdistämään uudella tavalla henkilö- ja tavaraliikennejärjestelmiä. Hanke toteutetaan Euroopan aluekehitysrahastosta myönnettävällä avustuksella.

Kuljetusten päästövähenemä ja tehokkuuden kasvattaminen 

Raiderahti-hanke selvittää mahdollisuuksia siirtää osa Helsingin seudun kaupunkien tavarakuljetusliikenteestä olemassa olevalle metro- ja raitiotieverkostolle. Tavoitteena on liikennesektorin CO2 päästöjen vähentäminen sekä kuljetustehokkuuden kasvattaminen. Hanke kohtauttaa sekä raideinfran että logistiikkayritysten ja kaupunkikuljetusten asiakkaiden edustajia. Hankkeessa arvioidaan myös uusien automaatio- ja robotiikkaratkaisujen roolia osana kuljetusketjua. 

Olemassa olevan infran parempi hyödyntäminen 

Metro- ja raitiotieverkko ovat käytössä vain osan vuorokautta ja osittain vajaakäytöllä ruuhka-aikojen ulkopuolella. Olemassa olevan infran hyödyntäminen muussa käytössä ja muina aikoina vähentää osaltaan henkilöliikenteen kustannuspaineita. Infran parempi hyödyntäminen on perusteltua myös kiertotalouden näkökulmasta. Käyttöasteen lisääminen vähentää muiden liikenneinvestointien tarvetta ja säästää resursseja.

Helpotusta ruuhkiin ja parannusta liikenneturvallisuuteen 

Jakeluliikenne tiiviissä kaupunkirakenteessa lisää ruuhkaisuutta sekä aiheuttaa pysäköintihaasteita ja vaaratilanteita esimerkiksi pyöräliikenteelle ja jalankulkijoille. Polttomoottorikäyttöiset jakeluautot lisäävät osaltaan myös terveydelle haitallisia lähipäästöjä heikentäen ilmanlaatua. Hanke pyrkii lievittämään mainittuja haittoja ja edistämään kestävää kaupunkikehitystä raideinfran paremmalla hyödyntämisellä. 

Hankkeessa selvitetään yhdessä sidosryhmäverkoston kanssa muun muassa seuraavia kysymyksiä: Mitä tavaralajeja raiteille voitaisiin siirtää? Miten kuljetusmalli voisi toimia? Mikä taho olisi vastuussa mistäkin kuljetusketjun osasta? Millaiset olisivat raidekuljetusten päästöt nykyiseen tilanteeseen verrattuna? Mitkä olisivat mallin kustannukset? 

Hankkeen perustiedot: 

  • Kesto: 1.6.2023-31.5.2024 
  • Hanke toteutetaan Euroopan aluekehitysrahastosta myönnettävällä avustuksella 
  • Rahoituksen valvova viranomainen on Uudenmaan liitto. 
  • Mukana hankkeen ohjausryhmässä sekä järjestettävissä työpajoissa ovat muun muassa: DB Schenker, Forum Virium Helsinki, Helsingin Satama Oy, Kaupunkiliikenne Oy, Länsimetro Oy, Ramboll, Contai 
  • Hanke on luonteeltaan esiselvitys, jonka aikana kerätään lisäinformaatiota raidekuljetusten kokeilemiseksi tulevaisuudessa. Hanke yhdistää relevantit toimijat keskenään, ja tarjoaa mahdollisuuden urbaanien raidekuljetusten toimintamallin kirkastamiseen sekä jatkosuunnitteluun.