Lajittele oikein ja käytä heijastinta – turvallisuutta Sortti-asemilla ja liikenteessä

Tiedotteet 16.10.2024, 07:10
Sortti-aseman työntekijä auttaa asiakkaita lajittelussa.
Lajitteluneuvojat kiertävät viikon ajan tehostetusti eri Sortti-asemilla opastamassa lajittelussa. Kuva: HSY.

Nostamme syksyn aikana tehostetusti esiin palveluihimme liittyviä turvallisuusasioita. Sortti-asemilla järjestetään 21.–25.10.2024 turvallisuusviikko, jonka tavoitteena on parantaa asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuutta sekä vähentää virheellisesti lajiteltujen jätteiden aiheuttamia riskejä. Lisäksi kiinnitämme huomiota jätteenkuljetuspalvelun turvallisuuteen viikolla 43 alkavassa kampanjassa, jonka aikana jäteautojen kuljettajat jakavat heijastimia niitä tarvitseville kevyen liikenteen käyttäjille.

Päivien pimentyessä järjestämme kaksi kampanjaa nostaaksemme esiin Sortti-asemiin ja jätteenkuljetuspalveluihin liittyviä turvallisuusasioita. Sortti-asemilla järjestetään 21.–25.10.2024 turvallisuusviikko, jonka aikana tehostamme asiakkaiden lajitteluneuvontaa ja nostamme esiin Sortti-asemien turvallisuuteen liittyviä asioita. Lajitteluneuvojat kiertävät eri asemilla viikon aikana ja antavat vinkkejä lajitteluun. Neuvojat jakavat asemilla myös heijastimia.

– Haluamme nostaa turvallisuusasiaa esille, sillä se on työntekijöidemme ja asiakkaidemme vuoksi ensiarvoisen tärkeää. Kampanjan avulla muistutamme, että huolellisella toiminnalla voimme ehkäistä vaaratilanteita ja siten taata turvalliset asiointi- ja työskentelyolot kaikille, kommentoi HSY:n käyttöpäällikkö Eetu Keinänen.

Väärin lajitellut jätteet voivat aiheuttaa vaaratilanteita

Muistutamme Sortti-asemilla asioivia asiakkaita huolehtimaan erityisesti jätteiden oikein lajittelusta. Väärille lavoille sijoitetut jätteet voivat olla turvallisuusriski henkilökunnalle ja ympäristölle. Lisäksi väärin lajiteltu jäte voi aiheuttaa vaaratilanteita jätteen kuljetuksessa ja käsittelyssä. Jätteet on hyvä lajitella ja pakata jo etukäteen. Apua lajitteluun voi pyytää aina Sortti-asemien henkilökunnalta. Tarkemmat lajitteluohjeet löytyvät verkkosivuiltamme. Myös Jäteopas on hyvä apulainen jätteiden lajittelussa.

– Jokainen voi toiminnallaan edistää turvallisuutta olemalla tarkkana jätteiden lajittelussa. Esimerkiksi sähkölaitteiden akkuja, kaasupulloja, vaarallisia jätteitä ja asbestia ei koskaan saa laittaa jätelavoille. Ne tulee pitää erillään ja viedä niille tarkoitettuun keräyspisteeseen, sillä väärin lajiteltuna niistä voi seurata tulipalo tai haitallisia terveysvaikutuksia altistuneille henkilöille. Asbestia vastaanotamme vain Ämmässuon Sortti-asemalla, Keinänen kertoo.

Sortti-asemilla asioinnin halutaan olevan turvallista myös asiakkaille. Sen vuoksi esimerkiksi nopeusrajoitukset ovat asemilla alhaiset ja lemmikit ja lapset tulee pitää asemilla autossa. Asiakkaiden on myös hyvä muistaa, että lavoilla tai kaiteilla ei saa kiipeillä. Jätteitä lajitellessa on hyvä käyttää suojaavaa vaatetusta, kuten umpinaisia kenkiä, pitkähihaisia vaatteita sekä työkäsineitä. Korvatulppia on saatavilla asemilta, sillä melutaso voi olla korkea.

Jäteautojen kuljettajat jakavat HSY:n kampanjan aikana heijastimia pimeässä heikosti näkyville jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Kuva: HSY.

Käytä heijastinta ja näy pimeässä

Päivien lyhentyessä turvallisuus on erityisen tärkeää myös jätteenkuljetuspalveluun liittyen, sillä syksyn pimeydessä kuljettajien on haastavampaa erottaa tien varrella ja piha-alueilla liikkuvia ihmisiä. Tämä voi aiheuttaa vaaratilanteita, jotka olisivat ehkäistävissä esimerkiksi heijastimen käytöllä. Syksyn kampanjamme aikana jäteautojen kuljettajat jakavatkin heijastimia pimeässä liikkuville jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

– Jäteautot joutuvat peruuttamaan usein. Vaikka autoissa on peruutuskamerat, -peilit ja -valot, pimeässä ja sateessa on hankala havaita erityisesti ilman heijastimia liikkuvia ohikulkijoita. Heijastimen käyttö on pieni mutta tärkeä teko, kertoo HSY:n logistiikkapäällikkö Tero Salo

Lisäksi on tärkeää muistaa pitää riittävä etäisyys jäteautoon. Esimerkiksi auton keulan läheltä kulkevia ohikulkijoita voi olla vaikea havaita, mikä lisää vaaratilanteiden riskiä. Kehotammekin asukkaita varovaisuuteen: jäteauton lähestyessä on hyvä odottaa turvallisesti sivummalla. Näin voimme yhdessä varmistaa turvallisuuden kaikille.

Tiedotetta muutettu 16.10.: lisätty tieto, että väärin lajitelluista sähkölaitteiden akuista, kaasupulloista, vaarallisista jätteistä ja asbestista voi seurata tulipalo tai haitallisia terveysvaikutuksia altistuneille henkilöille.

Päivitetty: 17.10.2024 12:49
Aiheet: